مقدمه:
قبل از هر چیز بهتر است تعریفی از حالت چهره داشته باشیم.
به جابجای اندام های صورت و ماهیچه های زیر پوست صورت، که بیانگر یکی از ۶ حالات اصلی هیجانات ذاتی(خشم، ترس، تنفر، خوشحالی، غمگینی، و تعجب) و یا ترکیبی از آنها باشد حالت چهره میگوییم.
نابینای مادرزادی یا بهتر بگیم (روشن دل بدو تولد، تا نه به نابینایان توهین بشه نه به مادران این روزها باید خیلی مراقب حرف زدنمون باشیم که خدای نکرده به یک جامعه ای بر بخوره و متقابلا جبهه بگیرند و از اصل مطلب کاملا دور شویم بگذریم ) هم بدون دیدن این حالات در نوزادی میتواند بسته به نیاز خود انواع حالت هارا در چهره نمایان کند پس حالت چهرا ذاتی است.
حالت چهره جهانی هم هست یعنی در همه فرهنگ ها و ادیان و کشورها مردم حالات چهره یکسان می باشد.مثلا عکسی را در نظر بگیرید که یک هندی در آن میخندد این عکس برای همه مردم کره زمین حالت چهره خوشحالی است.
در این مقاله سعی خواهم کرد از تجربیاتم درباره تغییر حالت چهره کاراکتر موشن گرافیکدو بعدی، مطالب مفیدی را بیان کنم. به مرور این مقاله را بزرگتر خواهم کرد .
هر کدام از اندام های صورت انسان نقش مهمی در تغییر حالت چهره ایفا میکند، جابجایی و حرکت بعضی از این اندام ها صورت خیلی محسوس می باشد مانند ابرو ها و لب ها دماغ، برخی دیگر تاثیر کم تری دارند مانند چشم و گوش.
بر خلاف انتظار که چشم ها خیلی در تغییرحالت چهره تاثیر گذار هستند. این ماهیچه های اطراف چشم است که حرکت میکنند و حالت مانند خنده را تداعی میکند. در حقیقت بر خلاف انچه در کارتن ها و انیمیشن ها میبینیم چشم به لحاظ فیزیک که دارد در حالت چهره تاثیری ندارد. چون قرار است تاثیر حرکت اندام های صورت در موشن گرافیک دو بعد را مورد بررسی قرار دهیم.
از این رو گاهی برای زیبایی از تکنیک غلو استفاده میکنیم . به این صورت که مثلا گوش در انسان، که در دنیای واقعیت به هیچ عنوان در تشخیص صدا حرکت محسوسی ندارد. در دنیای کارتن و انیمشن به شکل ماهواره ای شده و نه تنها حرکت میکند و میچرخد بلکه تبدیل به دیش رادار میشود.
ماهیچه های صورت:
برای زیبایی بیشتر فقط ماهیچه های اطراف اندام مورد نظر را تغییر خواهیم داد.مثلا برخی از ماهیچه های اطراف ابرو که در تغییر حالت تاثییر بیشتری دارند را جا به جا میکنیم. به یاد داشته باشید،در موشن گرافیگ دو بعدی از حرکت ماهیچه های صورت در تغییر حالت صورت انگونه که در فیلم های ۳ بعدی میبینیم استفاده نمی شود.
در این بخش از مقاله از تاثیر ابروها و ماهیچه های اطراف ابرو در تغییر چهره کاراکتر موشن گرافیک دو بعدی صحبت خواهیم کرد.
ابرو:
ادامه دارد